Blijf op de hoogte van nieuws

100% West-Vlaams houdt je hier op de hoogte van het laatste nieuws over regionale hoeveproducten en streekproducten uit West-Vlaanderen. Ontdek als eerste de nieuwe erkenningen, doe inspiratie op voor een dagje uit, neem deel aan wedstrijden, vind cadeautips... Dat en meer op deze pagina.

 

13
nov, 20

West-Vlaanderen is dé kaasprovincie

Kazen van de bovenste plank

West-Vlaanderen is dé kaasprovincie

De productie van kaas in ons land en dan vooral van speciaalkazen zit in de lift. De West-Vlaamse kaasmakers nemen het voortouw in deze expansie. Opmerkelijk: circa 70% van alle Belgische kaas is made in West-Vlaanderen. Dat blijkt uit een onderzoek van Kenniscentrum West, dat is gebundeld in een nieuwe editie van het economisch kwartaaltijdschrift 'West-Vlaanderen Werkt'.

Cover West-Vlaanderen Werkt 2020 nr 3 - Kaas van de bovenste plank

Het is vooral een nieuwe generatie lokale ambachtelijke kaasfabrikanten die de jongste jaren haar opgang en furore maakt in de branche. Ze pakken uit met originele kazen, experimenteren met ingrediënten, mikken op de korteketenafzet en scoren hoog in internationale kwaliteitswedstrijden. Deze spelers investeren ook doelbewust in een verhoogde zichtbaarheid, naambekendheid en klantencontact. Dit onder meer door de opening van professionele bezoekers- en belevingscentra in 2021, bij kaasmakers ’t Groendal in Rumbeke, Het Dischhof in Keiem en De Moerenaar in Veurne. Deze laatste gaat nog een stap verder en opent volgend jaar en een nieuw kaasmuseum. 

Deze twaalf West-Vlaamse kaasmakers dragen ook trots het label 100% West-Vlaams:

West-Vlaanderen Werkt 2020 nr 3 - 100% West-Vlaams

Daarnaast zijn er ook kaasspeciaalzaken die elke dag hun beste beentje voorzetten.Ze doen dat met een authentiek en breed aanbod, een doorgedreven productkennis en persoonlijk contact. Daarmee is een neerwaartse trend gebroken want in West-Vlaanderen was er sinds 2008 een daling van 55 naar nog 43 kaaswinkels in 2020, een terugslag van ruim 20 procent. Een belangrijke reden daarvoor is te wijten aan een jongere generatie consumenten die hun speciale kazen in een supermarkt gaat kopen. Toch blijven de lokale kaasmakers en -winkels niet bij de pakken zitten en onderscheiden ze zich op vlak van naambekendheid op sociale media, uniek assortiment en zijn quasi allemaal opgeleid als kaasmeester. Kortom, ze laten zich de kaas niet van hun brood eten!

Bron: Kenniswest 

« Naar overzicht