Maatregelen corona

Op 12 maart besliste de Nationale Veiligheidsraad enkele radicale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Op 17 maart kwamen er versterkte maatregelen. Deze zijn geldig tot en met 5 april. Scholen geven drie weken lang geen les, en café's, restaurants en discotheken sluiten. Niet-essentiële winkels en handelszaken blijven gesloten, met uitzondering van voedingswinkels, apotheken, dierenvoedingswinkels en krantenwinkels. Net als voorheen zullen de ontwikkelingen dagelijks worden beoordeeld. (bron: FOD Volksgezondheid) 

Wat met:

  • Voedingszaken mogen gewoon open, ook in het weekend.
    Heb je een slagerij, bakkerij, hoevewinkel, streekhoekje... dan mag je je huidige openingsuren behouden. Niettemin wordt aanbevolen dat je de hygiënemaatregelen versterkt op basis van de geformuleerde aanbevelingen. 
  • Restaurants, terrasjes of winkels met zitplaatsen waar gegeten of gedronken kan worden?
    Dit is niet langer toegestaan. Enkel toogverkoop met afhaalfunctie mag. Take-away, drive-in of thuisleveringen kunnen hier een oplossing bieden.
  • De wekelijkse markt, LOKAALmarkt, buurderijen...?

    Markten in de open lucht worden gesloten. Voedingskramen zijn alleen toegelaten op plaatsen waar ze onmisbaar zijn. 

Aanbeveling van Comeos aan de retailsector:

Update 17/03/2020
Vanaf woensdag 17/03 12u is de nieuwe regel 1 klant per tien vierkante meter. Dit vraagt medewerking van klanten maar ook duidelijke communicatie van jou. Hang een briefje aan de deur waarop je vermeldt dat klanten buiten moeten wachten indien het maximum aantal voor jullie verkooppunt overschreden is. Vraag dat ze ook daar voldoende afstand houden. Meer info

  • Algemeen 
    • hou voldoende afstand tussen jezelf en je klant, je personeel, je leveranciers...
    • beperk het aantal klanten tot 1 per 10m2 winkeloppervlak
    • plan extra schoonmaakbeurten in en reinig regelmatig gladde oppervlakken, zelfscans, winkelkarren...
    • als je je ziek voelt blijf je thuis/doe je de winkel niet open en bel je de huisarts
  • Aan de kassa
    • voorzie handschoenen voor kassamedewerkers
    • voorzie zeep en handgel
    • vermijd handcontact en stimuleer elektronische of contactloze betalingen
  • Personeel
    • was regelmatig je handen met zeep
    • vermijd fysiek contact tussen collega's
  • Leveranciers
    • vermijd fysiek contact
    • wijs leverancier op handhygiëne

Steunmaatregelen van de regering

Registreer alle omzetverliezen: een daling van de verkoop in je winkelpunt, annulaties van bestellingen of hoevepicknicks, sluiting wegens te lage verkoop of onvoldoende personeel...  Staaf dit zoveel mogelijk met bewijzen. Deze info vormt een stevige basis voor een eventuele premieaanvraag.
 > Bezorg je dossier en vragen aan alle instanties die je belangen kunnen vertegenwoordigen. Ook 100% West-Vlaams doet zijn best voor jou. > Hou ons op de hoogte en stuur ons je dossier

De Vlaamse Regering neemt extra maatregelen voor de Vlaamse bedrijven die in financiële moeilijkheden geraken naar aanleiding van de coronacrisis. Lees de persmededeling.

De meest recente info over de steunmaatregelen van de Vlaamse overheid vind je op: www.vlaio.be/corona
Voor een persoonlijk contact kan je bij Vlaio terecht: WhatsApp of bel op 0800 20 555 

Ben je lid van Voka of Unizo? Ook zij verdedigen jouw belangen: voka.be en unizo.be

  • Voka Actua 23.03tijdelijke werkloosheid – financierings- en waarborgenregelingen – preventiemaatregelen
De verschillende maatregelen goedgekeurd door de federale regering ter ondersteuning van bedrijven en zelfstandigen die getroffen worden door de gevolgen van Covid-19:

Biedt deze crisis ook kansen?

In crisissituaties zoeken creatievelingen naar oplossingen die inspelen op de veranderde consumentenvraag en winkelbeleving. Vaak vinden ze een een gat in de markt en heeft het initiatief ook na de crisis bestaansrecht. Hoe geef je een antwoord op deze vragen:

  • Welk interessant afhaalpakket kan ik mijn klant aanbieden?
    Kan ik hiervoor samenwerken met concullega's? 
  • Hoe kan mijn klant zijn online bestelling snel en contactloos afhalen? Doorgeefluik, aparte toonbank, box met code, automaat... 
  • Hoe komt mijn product bij een minder mobiele doelgroep?
  • Hoe vertel ik het verhaal van mijn product en bedrijf aan een klant waar ik geen persoonlijk contact mee heb?
  • Hoe lever ik duurzaam mijn producten aan huis? Hoe zorg je voor een minimum aan verpakkingsafval, transportkilometers...
  • Welke mogelijkheden bieden apps, webinars en livestreams, automaten, winkelrobots, fietskoeriers, gedeeld transport...?
  • Hoe hou ik mijn product op een natuurlijke manier lang houdbaar?
  • ...

Een mooi voorbeeld van een geslaagd nieuw initiatief is Covid Solidarity, waar buren elkaar helpen om boodschappen te doen. Een ander voorbeeld is Maakjemondmasker.be 

Lanceerde jij een innovatief concept? > Laat het ons weten

Communicatie

Communiceer over het aanbod dat je wel nog hebt. Ook je klant zit met veel vragen. Zorg dat hij duidelijk weet wanneer en waarvoor hij bij jou terecht kan. 

  • Correcte openingsuren & contactgegevens op je website, social media, 100% West-Vlaams bedrijfspagina...
  • Aanhuisleveringen: binnen welke straal, vanaf welk bedrag...? 
  • Online bestellingen: via welk telefoonnummer/e-mailadres/google form/webshop, bestel- en levertermijn...?
  • Ophaalpunten? 
  • Nieuwe take-awayformules?
  • Welke maatregelen neem je in je bedrijf om de verspreiding van het virus tegen te gaan?

Herinner de klant eraan dat je open bent en toon welke producten/formules je aanbiedt:

  • Post regelmatig een tektje met foto op je social media
  • Hang een blad aan je voordeur, zet een krijtbord buiten, gebruik je digitale schermen...  

Gebruik een positieve, solidaire en serene toon in je communicatie. Leg de nadruk op hoe je de klant helpt. Commerciële praatjes van profiteurs in deze crisissituatie zullen sociaal niet aanvaard worden.

Vragen 

Heb je een specifieke vraag? Laat het weten. Stuur een mail naar info@100procentwest-vlaams.be. We helpen je zo goed mogelijk of bezorgen de correcte contactgegevens. Daarnaast vinden we het belangrijk om te weten welke vragen/bezorgdheden er bij de 100% West-Vlaams producenten leven.

Ook bij andere partnerorganisaties kan je terecht met vragen. Plaats ons steeds in CC als je hen een mailtje stuurt, zo breng je het West-Vlaamse gebeuren mee in kaart.

  • Hoeveproducenten kunnen terecht bij het Steunpunt Kort Keten. 
    • Contacteer An Detelder (adetelder@samenferm.be of bthoelen@samenferm.be)
    • Specifieke info 
  • Streekhoekjes kunnen terecht bij Unizo
  • Toeristische sector (logies, reca,..) kan terecht bij Westtoer. 

Activiteiten POM West-Vlaanderen

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, annuleren we met onmiddellijke ingang alle activiteiten tot en met 19 april. POM West-Vlaanderen volgt hiermee de maatregelen van de Provincie West-Vlaanderen om kwetsbare groepen te beschermen en om de verspreiding van het coronavirus in te perken en te vertragen.

Elke deelnemer van een geschrapte activiteit krijgt zo snel mogelijk een mail met een update en eventueel een nieuwe datum. Uiteraard houden we de vinger aan de pols en volgen we de toekomstige maatregelen van de overheid nauwgezet op.

Volg strikt de opgelegde hygiënemaatregelen en de richtlijnen opgelegd door de Nationale Veiligheidsraad. Samen kunnen we een verdere verspreiding van het virus vertragen.

Waar kan de consument nog terecht en hoe strijd je mee tegen het virus?