Zet in op de nieuwe trend, duurzame verpakkingen!

Klanten kiezen steeds vaker milieubewust voor lekkere producten van eigen bodem. De verpakking waarin onze lokale producten verkocht worden, speelt hier dan ook een grote rol bij de keuze van de klant om het product al dan niet te kopen. Een grote opportuniteit dus om als winkel in te spelen op deze opkomende trend.

Hierbij geven we jou als ambassadeur van 100% West-Vlaams graag een aantal praktische tips om zelf aan de slag te gaan in jouw zaak:

  1. Kies de juiste verpakkingen
    Wil je jouw slaatjes, verse yoghurt, vers vlees of kaas van 100% West-Vlaams duurzaam verpakken? 
    Kies dan voor de juiste verpakking!
    Hieronder vind je een kort overzicht van duurzame verpakkingen die interessant kunnen zijn.

    - Palmbladverpakkingen: verpakkingen gemaakt van gedroogde palmbladeren
    - Suikerrietverpakkingen: verpakkingen gemaakt van rietstenkels van de suikerrietplant
    - PLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van het zetmeel van de maïsplant. Deze verpakking ziet eruit als een plastiek verpakking maar is wel duurzaam tot stand gekomen. (tot 40°C)
    - CPLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van de maïsplant en ziet er net als PLA-verpakkingen uit als een plastiek verpakking. Ook deze is duurzaam maar kan beter tegen de warmte dan gewone PLA-verpakkingen. (tot 85°C)
    - Cellulose of hout-verpakkingen: verpakkingen gemaakt adhv Cellulose vezels.
    Deze verpakkingen hebben het uitzicht van een kartonnen verpakking.
    - Paperwise verpakkingen: Papieren - of kartonnen verpakkingen gemaakt van landbouwsresten.
    - Master-Bi: Verpakking die eruit ziet als een melkachtige witte folie. Hier worden voornamelijk draagtassen van gemaakt.

    Let ook op de bijhorende logo's die op de verpakkingen staan. Deze vertellen je vaak al veel over hoe duurzaam de verpakking is.  

    TIP:
    Zorg er voor de de duurzame verpakkingen er ook effectief duurzaam uit zien. Als je zou kiezen voor PLA-verpakkingen die eruitzien als plastiek verpakkingen, dan zou de klant dit kunnen interpreteren als niet duurzaam. Toon jouw klant dat je bewust kiest voor duurzame verpakking

  2. Communiceer transparant over duurzame verpakkingen
    Heb je de keuze gemaakt om meer in te zetten op duurzame verpakkingen? Toon jouw klant dan hoe je dit doet en waarom je dit doet. Vertel met andere woorden jouw verhaal waarom je het belangrijk vindt om in te spelen op duurzaamheid. Klanten gaan zich daardoor automatisch gemakkelijker binden aan jouw zaak.

    Hoe?
    Vermeld dat je inzet op duurzaamheid.
    - Bijvoorbeeld door hierover transparant over te communiceren op je website of social media
    - Of door bijvoorbeeld een bordje aan de kassa te plaatsen of een filmpje in de winkel te tonen hierover.

  3. Ga breder dan verpakkingen
    Speel de keuze 'duurzaamheid' uit als marketingtool en toon jouw klanten dat je naast duurzame verpakkingen duurzaamheid in zijn geheel, hoog in het vaandel draagt.

    Hoe?
    - Post regelmatig iets over duurzaamheid, duurzame verpakkingen... op social media.
    - Werk eens een leuke actie uit voor jouw klanten. Zet hen bijvoorbeeld aan om creatief aan de slag te gaan met de verpakkingen afkomstig van jouw winkel of geef een korting aan klanten die shoppen met de duurzame shoppingtas die men kreeg in jouw zaak.
    - Verwerf in de media visibiliteit door een persbericht uit te sturen met de nieuwe wending die je neemt met je zaak door int e spelen op duurzame verpakkingen.

    Heb je nog concrete vragen over duurzame verpakkingen?
    Laat zeker iets weten en stuur jouw vraag naar Lien Blanckaert van UNIZO via
    Lien.blanckaert@unizo.be.

 


 

29
jan, 18

Zoet vloert hartig in het tweede luik van de Bakstrijd

Zoet vloert hartig in het tweede luik van de Bakstrijd

De Krokante Brioche van Ter Groene Poorte verslaat het Manzana-brood van het MSKA Roeselare tijdens het tweede luik van de Bakstrijd. In die wedstrijd battlen drie West-Vlaamse bakkerijscholen tegen elkaar en bovenal voor de erkenning van het beroep. De toonbank van de ambachtelijke bakkerij vormt het strijdtoneel. Patisserie Lieven uit Ardooie kroont zich tot strijdvaardigste bakker. Hij wist de meeste klanten te overtuigen om te proeven en een stem uit te brengen.

De Krokante Brioche, een zachte brioche met krokante bovenlaag en een toets van kriekenbier, en het Manzana-brood, een zuurdesembrood met koekkruiden en appel, vielen beide in de smaak bij de proevers. De scores gingen gelijk op, maar uiteindelijk haalt zoet het met een half punt van hartig. Daarmee treedt Ter Groene Poorte met haar Krokante Brioche in de voetsporen van de Philu-taart die als favoriete product uit de eerste campagne kwam.

Lieven Noppe (51) van Patisserie Lieven uit Ardooie volgt Johan Desmet op als strijdvaardigste bakker. Hij motiveerde het grootste aantal klanten om te stemmen. Dat het de klanten zijn die hem aan de overwinning hebben geholpen, betekent veel voor Lieven. “Zorgen dat de klanten tevreden zijn, daarvoor sta ik ’s nachts in mijn atelier. Dat mijn hard werk door hen in de schijnwerpers komt, doet deugd.”

Creativiteit

De klanten van Patisserie Lieven kijken niet meer op van een nieuw product in de toonbank of in de rekken. De bakker staat er namelijk voor gekend om af en toe iets nieuws te lanceren. De fotoboeken in de winkel zijn goed gevuld met Lievens creaties en bijhorende anekdotes: een taart voor 2000 man, een Laura Lynn-gebak, een Sint-Maartens klaaskoek zo groot als een vrachtwagen, een Veerle Olympos-broodje om de Ardooise loopster Veerle Dejaeghere te steunen toen ze naar de Olympische Spelen in Peking mocht… Het mag niet verwonderen dat Lieven “creativiteit” noemt als mooiste aspect van zijn beroep. “Brood en patisserie bieden ongelooflijk veel mogelijkheden. Het creatieve proces achter de ontwikkeling van een product zorgt ervoor dat elk gebak een eigen verhaal meedraagt. Ik heb al enorm gevloekt op bepaalde taarten, maar als het eindresultaat in de smaak valt, daar doe je het voor.”

Het is de mama van Lieven die de liefde voor het bakken in zijn leven heeft gekneed. Zij maakte taarten op de keukentafel met kleine Lieven als haar rechterhand. Enkele jaren weekendwerk en een opleiding later opent hij in 1991 als jonge gast zijn eigen bakkerij. Samen met zijn echtgenote Nele maken ze er een bloeiende zaak van. De sleutel tot succes? “Hard werken, de job graag doen, een goede wisselwerking tussen winkel en bakkersatelier, een klantvriendelijke bediening en kwalitatieve producten aanbieden.”

Kwaliteit leveren, betekent werken met goede grondstoffen. Daarom stapte Lieven mee in de Bakstrijd. “En omdat het project creativiteit en vernieuwing in de bakkerijen promoot.” 

De Bakstrijd

Ontdek hier de twee nieuwe bakkerijproducten die in het laatste luik van de Bakstrijd het tegen elkaar zullen opnemen. Proef ze tot 1 mei bij een strijdvaardige bakker in uw buurt en beslis mee welke bakker en welk product het tweede luik van de bakstrijd wint. Elke proever maakt trouwens kans op waardebonnen en geschenkmanden vol lekkere streekproducten. 

« Naar overzicht