Zet in op de nieuwe trend, duurzame verpakkingen!

Klanten kiezen steeds vaker milieubewust voor lekkere producten van eigen bodem. De verpakking waarin onze lokale producten verkocht worden, speelt hier dan ook een grote rol bij de keuze van de klant om het product al dan niet te kopen. Een grote opportuniteit dus om als winkel in te spelen op deze opkomende trend.

Hierbij geven we jou als ambassadeur van 100% West-Vlaams graag een aantal praktische tips om zelf aan de slag te gaan in jouw zaak:

  1. Kies de juiste verpakkingen
    Wil je jouw slaatjes, verse yoghurt, vers vlees of kaas van 100% West-Vlaams duurzaam verpakken? 
    Kies dan voor de juiste verpakking!
    Hieronder vind je een kort overzicht van duurzame verpakkingen die interessant kunnen zijn.

    - Palmbladverpakkingen: verpakkingen gemaakt van gedroogde palmbladeren
    - Suikerrietverpakkingen: verpakkingen gemaakt van rietstenkels van de suikerrietplant
    - PLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van het zetmeel van de maïsplant. Deze verpakking ziet eruit als een plastiek verpakking maar is wel duurzaam tot stand gekomen. (tot 40°C)
    - CPLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van de maïsplant en ziet er net als PLA-verpakkingen uit als een plastiek verpakking. Ook deze is duurzaam maar kan beter tegen de warmte dan gewone PLA-verpakkingen. (tot 85°C)
    - Cellulose of hout-verpakkingen: verpakkingen gemaakt adhv Cellulose vezels.
    Deze verpakkingen hebben het uitzicht van een kartonnen verpakking.
    - Paperwise verpakkingen: Papieren - of kartonnen verpakkingen gemaakt van landbouwsresten.
    - Master-Bi: Verpakking die eruit ziet als een melkachtige witte folie. Hier worden voornamelijk draagtassen van gemaakt.

    Let ook op de bijhorende logo's die op de verpakkingen staan. Deze vertellen je vaak al veel over hoe duurzaam de verpakking is.  

    TIP:
    Zorg er voor de de duurzame verpakkingen er ook effectief duurzaam uit zien. Als je zou kiezen voor PLA-verpakkingen die eruitzien als plastiek verpakkingen, dan zou de klant dit kunnen interpreteren als niet duurzaam. Toon jouw klant dat je bewust kiest voor duurzame verpakking

  2. Communiceer transparant over duurzame verpakkingen
    Heb je de keuze gemaakt om meer in te zetten op duurzame verpakkingen? Toon jouw klant dan hoe je dit doet en waarom je dit doet. Vertel met andere woorden jouw verhaal waarom je het belangrijk vindt om in te spelen op duurzaamheid. Klanten gaan zich daardoor automatisch gemakkelijker binden aan jouw zaak.

    Hoe?
    Vermeld dat je inzet op duurzaamheid.
    - Bijvoorbeeld door hierover transparant over te communiceren op je website of social media
    - Of door bijvoorbeeld een bordje aan de kassa te plaatsen of een filmpje in de winkel te tonen hierover.

  3. Ga breder dan verpakkingen
    Speel de keuze 'duurzaamheid' uit als marketingtool en toon jouw klanten dat je naast duurzame verpakkingen duurzaamheid in zijn geheel, hoog in het vaandel draagt.

    Hoe?
    - Post regelmatig iets over duurzaamheid, duurzame verpakkingen... op social media.
    - Werk eens een leuke actie uit voor jouw klanten. Zet hen bijvoorbeeld aan om creatief aan de slag te gaan met de verpakkingen afkomstig van jouw winkel of geef een korting aan klanten die shoppen met de duurzame shoppingtas die men kreeg in jouw zaak.
    - Verwerf in de media visibiliteit door een persbericht uit te sturen met de nieuwe wending die je neemt met je zaak door int e spelen op duurzame verpakkingen.

    Heb je nog concrete vragen over duurzame verpakkingen?
    Laat zeker iets weten en stuur jouw vraag naar Lien Blanckaert van UNIZO via
    Lien.blanckaert@unizo.be.

 


 

15
mei, 18

Week van de Korte Keten gaat voor wereldrecord

Week van de Korte Keten gaat voor wereldrecord

Maak je agenda alvast vrij tussen 26 mei en 3 juni voor de Week van de Korte Keten, een culinaire ontdekkingsreis door (West-)Vlaanderen. Een initiatief van de POM West-Vlaanderen, Inagro en Westtoer i.s.m. de provincie West-Vlaanderen dat dit jaar voor het eerst ook in de andere provincies wordt uitgerold. Maak tijdens de Week van de Korte Keten kennis met onze 100% West-Vlaams hoeve- en streekproducten en producenten! Kers op de taart is de wereldrecordpoging hoeve-ijs eten.

Dé grote blikvanger van de Week van de Korte Keten is de wereldrecordpoging hoeve-ijs eten op 3 juni in het provinciedomein Lippensgoed Bulskampveld, een organisatie van KVLV en de provincie West-Vlaanderen. Er wordt gezocht naar 3.050 lekkerbekken die samen proeven van hoeve-ijs. Het record vallen we aan tussen 15u en 16u. Alle deelnemers aan de wereldrecordpoging krijgen een gratis hoeve-ijsje. Om een officieel record te kunnen vestigen, worden alle deelnemers geregistreerd. De registratie gebeurt ter plaatse, tussen 13u30 en 15u. Nog op de agenda: een proevertjesdag (26 mei) bij een 70-tal lokale verkooppunten van 100% West-Vlaamse hoeve- en streekproducten, boerderijbezoeken, hoevepicknicks met gratis rondleiding, kookworkshops, brouwerijbezoeken…

Fietsroutes en proeverijen

De Week van de Korte Keten vindt plaats in het Brugse Ommeland, de Leiestreek, de Westhoek en langs de Kust. Nieuwe fietsroutes, proeverijen, opendeurdagen bij hoeve- en streekproducenten en boerenmarkten laten het publiek kennismaken met al het lokaal lekkers in de regio. Ook nieuw is de fietskaart ‘Een bijzonder Boerenverhaal’, twee routes van 32 en 42 kilometer loodsen fietsers door een schilderachtig polderlandschap vol vakantieboerderijen, hoevewinkels en te bezoeken landbouwbedrijven.

Korte Keten in allerlei vormen en gedaantes 

De Korte Keten telt steeds meer aanbieders. Wie korte keten zegt, denkt in de eerste plaats aan hoeveverkoop. En terecht: 87% van de uitgaven van de korte keten gebeuren nog op de hoeve zelf. De laatste jaren zien we ook het ontstaan van nieuwe initiatieven in West-Vlaanderen. Denk maar aan buurderijen, voedselteam, Community Supported Agriculture (CSA), stadsboerderijen,… Deze nieuwe initiatieven spelen hoofdzakelijk in op beleving en het gemak van de consument.

Ook het netwerk 100% West-Vlaams hoeve- en streekproducten merkt deze evolutie. Dit zorgt voor een positieve dynamiek in het netwerk. Lokale producten dichter bij de consument brengen blijft wel een uitdaging. De Week van de Korte Keten speelt hierop in door consumenten via diverse activiteiten te laten kennismaken met producenten en hun producten.

West-Vlaamse identiteit

Korte keten betekent in de huidige context een korte afstand tussen producerende ondernemer en de eindklant op gebied van voeding. Dit sluit goed aan bij het principe van duurzaam ondernemen. Tal van topproducten worden in West-Vlaamse grond gekweekt of in West-Vlaanderen gemaakt. Landbouwers en kmo’s leveren topkwaliteit. Het label 100% West-Vlaams zet dit alles in de kijker en garandeert de authenticiteit van de producten. Ze maken deel uit van de West-Vlaamse identiteit.

In heel Vlaanderen

Na het succes van de voorbije twee edities in West-Vlaanderen wordt de actieweek in 2018 voor het eerst ook uitgerold in de andere Vlaamse provincies. Een bewijs dat de actieweek heel wat potentieel heeft. Het bundelen van krachten resulteerde o.a. in één huisstijl en een overkoepelende website www.weekvandekorteketen.be. Dit moet de uitstraling en herkenbaarheid verhogen. De initiatiefnemers zijn alle Vlaamse provincies samen met Departement Landbouw en Visserij, VLAM, de Vereniging van de Vlaamse provincies, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en het Steunpunt Hoeveproducten. De Week van de Korte Keten krijgt naast de steun van de provincie West-Vlaanderen ook de volle ondersteuning van Minister van Landbouw Joke Schauvliege.

Alle West-Vlaamse activiteiten, evenementen, fietsroutes van ‘Week van de Korte Keten’ zijn gebundeld in een magazine, gratis verkrijgbaar bij de West-Vlaamse hoeve-en streekproducenten. Of gratis downloadbaar via https://weekvandekorteketen.be/start/west-vlaanderen/

« Naar overzicht