Zet in op de nieuwe trend, duurzame verpakkingen!

Klanten kiezen steeds vaker milieubewust voor lekkere producten van eigen bodem. De verpakking waarin onze lokale producten verkocht worden, speelt hier dan ook een grote rol bij de keuze van de klant om het product al dan niet te kopen. Een grote opportuniteit dus om als winkel in te spelen op deze opkomende trend.

Hierbij geven we jou als ambassadeur van 100% West-Vlaams graag een aantal praktische tips om zelf aan de slag te gaan in jouw zaak:

  1. Kies de juiste verpakkingen
    Wil je jouw slaatjes, verse yoghurt, vers vlees of kaas van 100% West-Vlaams duurzaam verpakken? 
    Kies dan voor de juiste verpakking!
    Hieronder vind je een kort overzicht van duurzame verpakkingen die interessant kunnen zijn.

    - Palmbladverpakkingen: verpakkingen gemaakt van gedroogde palmbladeren
    - Suikerrietverpakkingen: verpakkingen gemaakt van rietstenkels van de suikerrietplant
    - PLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van het zetmeel van de maïsplant. Deze verpakking ziet eruit als een plastiek verpakking maar is wel duurzaam tot stand gekomen. (tot 40°C)
    - CPLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van de maïsplant en ziet er net als PLA-verpakkingen uit als een plastiek verpakking. Ook deze is duurzaam maar kan beter tegen de warmte dan gewone PLA-verpakkingen. (tot 85°C)
    - Cellulose of hout-verpakkingen: verpakkingen gemaakt adhv Cellulose vezels.
    Deze verpakkingen hebben het uitzicht van een kartonnen verpakking.
    - Paperwise verpakkingen: Papieren - of kartonnen verpakkingen gemaakt van landbouwsresten.
    - Master-Bi: Verpakking die eruit ziet als een melkachtige witte folie. Hier worden voornamelijk draagtassen van gemaakt.

    Let ook op de bijhorende logo's die op de verpakkingen staan. Deze vertellen je vaak al veel over hoe duurzaam de verpakking is.  

    TIP:
    Zorg er voor de de duurzame verpakkingen er ook effectief duurzaam uit zien. Als je zou kiezen voor PLA-verpakkingen die eruitzien als plastiek verpakkingen, dan zou de klant dit kunnen interpreteren als niet duurzaam. Toon jouw klant dat je bewust kiest voor duurzame verpakking

  2. Communiceer transparant over duurzame verpakkingen
    Heb je de keuze gemaakt om meer in te zetten op duurzame verpakkingen? Toon jouw klant dan hoe je dit doet en waarom je dit doet. Vertel met andere woorden jouw verhaal waarom je het belangrijk vindt om in te spelen op duurzaamheid. Klanten gaan zich daardoor automatisch gemakkelijker binden aan jouw zaak.

    Hoe?
    Vermeld dat je inzet op duurzaamheid.
    - Bijvoorbeeld door hierover transparant over te communiceren op je website of social media
    - Of door bijvoorbeeld een bordje aan de kassa te plaatsen of een filmpje in de winkel te tonen hierover.

  3. Ga breder dan verpakkingen
    Speel de keuze 'duurzaamheid' uit als marketingtool en toon jouw klanten dat je naast duurzame verpakkingen duurzaamheid in zijn geheel, hoog in het vaandel draagt.

    Hoe?
    - Post regelmatig iets over duurzaamheid, duurzame verpakkingen... op social media.
    - Werk eens een leuke actie uit voor jouw klanten. Zet hen bijvoorbeeld aan om creatief aan de slag te gaan met de verpakkingen afkomstig van jouw winkel of geef een korting aan klanten die shoppen met de duurzame shoppingtas die men kreeg in jouw zaak.
    - Verwerf in de media visibiliteit door een persbericht uit te sturen met de nieuwe wending die je neemt met je zaak door int e spelen op duurzame verpakkingen.

    Heb je nog concrete vragen over duurzame verpakkingen?
    Laat zeker iets weten en stuur jouw vraag naar Lien Blanckaert van UNIZO via
    Lien.blanckaert@unizo.be.

 


 

22
mei, 18

Nieuwe 100% West-Vlaams streekproducten

Nieuwe 100% West-Vlaams streekproducten

In aanloop naar de Week van de Korte Keten breidt het gamma 100% West-Vlaams uit met maar liefst 29 nieuwe streekproducten. Naast aanwinsten binnen het assortiment bier, vleesbereidingen en vis krijgen ook koffie, siropen, confituren en een koek het label 100% West-Vlaams. De erkende producten hebben stuk voor stuk een band met de streek en worden geproduceerd in West-Vlaanderen.

Bier
Brouwerij 't Gaverhopkje, Fruit Lambrecht-Baart & Brouwerij Fort Lapin

Vleesbereidingen
Slagerij Dries & Streekproducten Deschildre

  • 3sjesCoppa Canal en Roeselaarse paté van Slagerij Dries
    In Slagerij Dries, een bloeiende beenhouwerij aan de Kop van de Vaart in Roeselare, bieden ze zelfbereide producten aan met unieke smaken en vaak met een Roeselaars accent. De 3sjes zijn knapperige droge worstjes, ze bestaan in een twintigtal smaken en worden afwisselend in de slagerij aangeboden. De Coppa Canal zit dankzij een maandenlange marinade in zeezout en Elixir de Roulers boordevol smaak en is ideaal als aperitiefhapje. Ook de Roeselararse paté met Rodenbach en appel is voortaan een 100% West-Vlaams streekproduct.
  • Elf Oostendse vleesbereidingen van Streekproducten Deschildre 
    Bij vader en zoon Deschildre kijk je in de streekproductenbelevingswinkel in de Vismijn van Oostende binnen in het open atelier. Daar worden elf 100% West-Vlaamse Oostendse vleesbereidingen ambachtelijk gemaakt: Boerenhesp, Boerenkop, Beenham met poot, Gekookte ham,  Witte en zwarte pensen, Boerenpaté, Crèmepaté, Smout, Gerookt en gezouten spek, Varkensrillette en Filet d'Anvers van het West-Vlaams Rood Ras. Enkele van die producten zijn door de VLAM zelfs al erkend als Vlaams streekproduct.

Vis
Krok Eat & Dikke Jan

  • Garnaalkroket van Krok Eat
    Familie en vriendschap hebben de ambachtelijke garnaalkroket van Krok Eat vorm gegeven. Sam en Dimitri zijn na hun studies in 2015 met Krok Eat gestart. Het idee is ontstaan doordat Sams stiefmama - die een viswinkel had aan de kust - elk jaar haar eigen gemaakte garnaalkroketten verkocht op de jaarlijkse braderie. Dimitri en Sam sprongen op de hype van de foodtrucks en beslisten met de succesvolle garnaalkroket naar evenementen te trekken. 
  • Gerookte heilbot Salmo Salar van Brouwerij Dikke Jan
    Pol en Jan zijn de twee broers achter Brouwerij Dikke Jan. Laatstgenoemde, Jan, rookt daarnaast ook al tien jaar vis. De huisgerookte heilbot is heerlijk bij een biertje.

Koffie
Koffie Kàn

  • Koffie van Koffie Kàn
    Koffie Kàn is een echt familiebedrijf in het hartje van Wenduine. Met Marjolein staat momenteel de derde generatie aan de brander. Bij Koffie Kàn gaan ze voor slow coffee, een zachte benadering van de koffieboon die zorgt voor een perfect verteerbare koffie met een zachte smaak. Je kan er kiezen uit heerlijke Arabicamélanges, boordevol aroma en met weinig cafeïne. 

Siropen, confituren en koek
't één en 't ander

  • 't één & 't ander is (g)een gewone winkel. Het is een winkel met net iets meer. De producten die er verkocht worden, zijn stuk voor stuk handgemaakt en vertellen het verhaal van de mensen die ze creëerden. Mensen die om een of andere reden terecht kwamen in het psychiatrisch ziekenhuis van Ieper. In de werkateliers van ergotherapie maken ze confituren, Zr.Emmanuel's vlierbessensiroop, kristalmuntsiroop en de Minneke Poes koek, de ster van 't één en 't ander. Net als de andere producten wil de Minneke Poes koek psychische kwetsbaarheid normaliseren en de band tussen het ziekenhuis en de buurt versterken. En die band met de omgeving is duidelijk aanwezig. De afgebeelde kat, Minneke Poes, verwijst naar de Ieperse Reuzin, de ster van de Ieperse Kattenstoet (een driejaarlijk trefpunt van kattenfolklore).
 

 

 

 

« Naar overzicht