Zet in op de nieuwe trend, duurzame verpakkingen!

Klanten kiezen steeds vaker milieubewust voor lekkere producten van eigen bodem. De verpakking waarin onze lokale producten verkocht worden, speelt hier dan ook een grote rol bij de keuze van de klant om het product al dan niet te kopen. Een grote opportuniteit dus om als winkel in te spelen op deze opkomende trend.

Hierbij geven we jou als ambassadeur van 100% West-Vlaams graag een aantal praktische tips om zelf aan de slag te gaan in jouw zaak:

  1. Kies de juiste verpakkingen
    Wil je jouw slaatjes, verse yoghurt, vers vlees of kaas van 100% West-Vlaams duurzaam verpakken? 
    Kies dan voor de juiste verpakking!
    Hieronder vind je een kort overzicht van duurzame verpakkingen die interessant kunnen zijn.

    - Palmbladverpakkingen: verpakkingen gemaakt van gedroogde palmbladeren
    - Suikerrietverpakkingen: verpakkingen gemaakt van rietstenkels van de suikerrietplant
    - PLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van het zetmeel van de maïsplant. Deze verpakking ziet eruit als een plastiek verpakking maar is wel duurzaam tot stand gekomen. (tot 40°C)
    - CPLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van de maïsplant en ziet er net als PLA-verpakkingen uit als een plastiek verpakking. Ook deze is duurzaam maar kan beter tegen de warmte dan gewone PLA-verpakkingen. (tot 85°C)
    - Cellulose of hout-verpakkingen: verpakkingen gemaakt adhv Cellulose vezels.
    Deze verpakkingen hebben het uitzicht van een kartonnen verpakking.
    - Paperwise verpakkingen: Papieren - of kartonnen verpakkingen gemaakt van landbouwsresten.
    - Master-Bi: Verpakking die eruit ziet als een melkachtige witte folie. Hier worden voornamelijk draagtassen van gemaakt.

    Let ook op de bijhorende logo's die op de verpakkingen staan. Deze vertellen je vaak al veel over hoe duurzaam de verpakking is.  

    TIP:
    Zorg er voor de de duurzame verpakkingen er ook effectief duurzaam uit zien. Als je zou kiezen voor PLA-verpakkingen die eruitzien als plastiek verpakkingen, dan zou de klant dit kunnen interpreteren als niet duurzaam. Toon jouw klant dat je bewust kiest voor duurzame verpakking

  2. Communiceer transparant over duurzame verpakkingen
    Heb je de keuze gemaakt om meer in te zetten op duurzame verpakkingen? Toon jouw klant dan hoe je dit doet en waarom je dit doet. Vertel met andere woorden jouw verhaal waarom je het belangrijk vindt om in te spelen op duurzaamheid. Klanten gaan zich daardoor automatisch gemakkelijker binden aan jouw zaak.

    Hoe?
    Vermeld dat je inzet op duurzaamheid.
    - Bijvoorbeeld door hierover transparant over te communiceren op je website of social media
    - Of door bijvoorbeeld een bordje aan de kassa te plaatsen of een filmpje in de winkel te tonen hierover.

  3. Ga breder dan verpakkingen
    Speel de keuze 'duurzaamheid' uit als marketingtool en toon jouw klanten dat je naast duurzame verpakkingen duurzaamheid in zijn geheel, hoog in het vaandel draagt.

    Hoe?
    - Post regelmatig iets over duurzaamheid, duurzame verpakkingen... op social media.
    - Werk eens een leuke actie uit voor jouw klanten. Zet hen bijvoorbeeld aan om creatief aan de slag te gaan met de verpakkingen afkomstig van jouw winkel of geef een korting aan klanten die shoppen met de duurzame shoppingtas die men kreeg in jouw zaak.
    - Verwerf in de media visibiliteit door een persbericht uit te sturen met de nieuwe wending die je neemt met je zaak door int e spelen op duurzame verpakkingen.

    Heb je nog concrete vragen over duurzame verpakkingen?
    Laat zeker iets weten en stuur jouw vraag naar Lien Blanckaert van UNIZO via
    Lien.blanckaert@unizo.be.

 


 

04
mei, 18

Het oog wil ook wat in derde luik Bakstrijd

Het oog wil ook wat in derde luik Bakstrijd

Het roosvormig appeltaartje Pompomme van Ter Groene Poorte haalt de bovenhand in het derde en laatste luik van de Bakstrijd. Een wedstrijd waarmee drie West-Vlaamse bakkerijscholen samen met de bakkers voor de erkenning van het beroep vechten. Bakkerij Ryckewaert uit Roeselare wist de meeste klanten te overtuigen om de nieuwe producten te proeven.

De strijd tussen de Pompomme, een appel-frangipanetaart verrijkt met yoghurt, en de Grand Cru van Syntra West, een kaas- en hambrood, werd met een punt beslecht. Beide creaties kregen een hoge score van de proevers en mogen het strijdtoneel met opgeheven hoofd verlaten, maar het is de Pompomme die de bloemen in ontvangst mag nemen.

Pieter Ryckewaert (48) van Bakkerij Ryckewaert uit Roeselare is de strijdvaardigste bakker. Samen met zijn vrouw Sabine motiveerde hij het grootste aantal klanten om te stemmen. Dat ze net deze campagne winnen, sterkt Sabine in haar overtuiging dat het oog ook wat wil. “Bij de voorstelling van de producten op de Avond van de Bakker had het Pompomme-taartje meteen ons hart veroverd. Zelf eet ik niet graag heel zoete taarten, maar een creatieve variant van de appeltaart weet mij wel te bekoren. De Pompomme springt door zijn roosvorm ook in het oog. De appelschijfjes mooi schikken vergt wat werk en tijd, maar klanten overtuig je niet alleen met smaak. Mensen kopen tenslotte ook met hun ogen.”

Lokaal

Wat in de toonbank ligt, moet er dus mooi uitzien, lekker zijn, ambachtelijk gemaakt en van hoge kwaliteit. Daarom kiezen ze bij bakkerij Ryckewaert bewust voor lokale grondstoffen. “Wij vinden het boeiend om met lokale ingrediënten te werken. We steunen er andere lokale producenten mee en bouwen zo een interessant netwerk uit van gepassioneerde vakmensen. Het verplicht ons ook om na te denken over een seizoensgebonden aanbod. Appels kan je in principe het hele jaar door verwerken, maar welke weg hebben die dan al afgelegd?”

Pieter groeide op in een landbouwersgezin, hielp vaak mee in de keuken en trad bijna in de voetsporen van zijn ouders. “Drie jaar volgde ik les aan de landbouwschool, daar merkte ik dat ik liever bakker dan landbouwer wilde worden. Om er zeker van te zijn dat het geen bevlieging was, hielp ik in de zomermaanden bij een lokale bakker. Daarna stond ik in september goed voorbereid tussen de leerlingen van de afdeling Bakkerij in Ter Groene Poorte.”

Nachtwerk

“Ik vind de bakkerstiel nog steeds een uitzonderlijk mooi ambacht. Al is het zeker niet voor iedereen weggelegd. Je moet het graag doen, er veel voor willen laten en enorm gemotiveerd zijn. Ook het nachtwerk mag geen obstakel vormen. Voor mij zijn dat gouden uren om ongestoord door te werken in alle rust en stilte met de opkomende zon als toeschouwer. Zelfs tijdens mijn legerdienst kon ik het niet laten om ’s nachts te helpen in de bakkerij, daarna reed ik door naar het depot in Zedelgem om aan mijn shift te beginnen. Bakker zijn, is niet mijn beroep en het is niet mijn hobby. Bakker zijn, overstijgt dat. Bakker zijn, dat is mijn leven.”

25 jaar

Toen Sabine Pieter leerde kennen, was ze daar gelukkig van op de hoogte, want de bakkerij zou ook haar leven vormen. Ze is drie jaar samen met Pieter als ze de bakkerij aan de Meensesteenweg in Roeselare overnemen. Hoewel de liefde groot is tussen beiden gaat Pieter vooral uit zakelijke overweging op zijn knie. “Wij zijn getrouwd om de bakkerij te kunnen kopen. Lenen bij de bank was toen eenmaal voordeliger als getrouwd koppel. In januari zijn we voor de wet getrouwd, in maart voor de kerk en in april openden we de bakkerij. Tijd voor een huwelijksreis hebben we niet gehad, budget hadden we daar trouwens ook niet meer voor. Dit jaar vieren we onze 25ste huwelijksverjaardag en dus ook het 25-jarig bestaan van Bakkerij Ryckewaert. Om ons geluk met de klanten te delen, lanceren we in het najaar een klantenactie.”

 

Bij bakkerij Ryckewaert kan je ook de Kloentaart kopen, een versgebakken kruimeldeeg met een toplaag van zoetzure appelfrietjes, waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat.

« Naar overzicht