Zet in op de nieuwe trend, duurzame verpakkingen!

Klanten kiezen steeds vaker milieubewust voor lekkere producten van eigen bodem. De verpakking waarin onze lokale producten verkocht worden, speelt hier dan ook een grote rol bij de keuze van de klant om het product al dan niet te kopen. Een grote opportuniteit dus om als winkel in te spelen op deze opkomende trend.

Hierbij geven we jou als ambassadeur van 100% West-Vlaams graag een aantal praktische tips om zelf aan de slag te gaan in jouw zaak:

  1. Kies de juiste verpakkingen
    Wil je jouw slaatjes, verse yoghurt, vers vlees of kaas van 100% West-Vlaams duurzaam verpakken? 
    Kies dan voor de juiste verpakking!
    Hieronder vind je een kort overzicht van duurzame verpakkingen die interessant kunnen zijn.

    - Palmbladverpakkingen: verpakkingen gemaakt van gedroogde palmbladeren
    - Suikerrietverpakkingen: verpakkingen gemaakt van rietstenkels van de suikerrietplant
    - PLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van het zetmeel van de maïsplant. Deze verpakking ziet eruit als een plastiek verpakking maar is wel duurzaam tot stand gekomen. (tot 40°C)
    - CPLA-verpakkingen: verpakkingen afkomstig van de maïsplant en ziet er net als PLA-verpakkingen uit als een plastiek verpakking. Ook deze is duurzaam maar kan beter tegen de warmte dan gewone PLA-verpakkingen. (tot 85°C)
    - Cellulose of hout-verpakkingen: verpakkingen gemaakt adhv Cellulose vezels.
    Deze verpakkingen hebben het uitzicht van een kartonnen verpakking.
    - Paperwise verpakkingen: Papieren - of kartonnen verpakkingen gemaakt van landbouwsresten.
    - Master-Bi: Verpakking die eruit ziet als een melkachtige witte folie. Hier worden voornamelijk draagtassen van gemaakt.

    Let ook op de bijhorende logo's die op de verpakkingen staan. Deze vertellen je vaak al veel over hoe duurzaam de verpakking is.  

    TIP:
    Zorg er voor de de duurzame verpakkingen er ook effectief duurzaam uit zien. Als je zou kiezen voor PLA-verpakkingen die eruitzien als plastiek verpakkingen, dan zou de klant dit kunnen interpreteren als niet duurzaam. Toon jouw klant dat je bewust kiest voor duurzame verpakking

  2. Communiceer transparant over duurzame verpakkingen
    Heb je de keuze gemaakt om meer in te zetten op duurzame verpakkingen? Toon jouw klant dan hoe je dit doet en waarom je dit doet. Vertel met andere woorden jouw verhaal waarom je het belangrijk vindt om in te spelen op duurzaamheid. Klanten gaan zich daardoor automatisch gemakkelijker binden aan jouw zaak.

    Hoe?
    Vermeld dat je inzet op duurzaamheid.
    - Bijvoorbeeld door hierover transparant over te communiceren op je website of social media
    - Of door bijvoorbeeld een bordje aan de kassa te plaatsen of een filmpje in de winkel te tonen hierover.

  3. Ga breder dan verpakkingen
    Speel de keuze 'duurzaamheid' uit als marketingtool en toon jouw klanten dat je naast duurzame verpakkingen duurzaamheid in zijn geheel, hoog in het vaandel draagt.

    Hoe?
    - Post regelmatig iets over duurzaamheid, duurzame verpakkingen... op social media.
    - Werk eens een leuke actie uit voor jouw klanten. Zet hen bijvoorbeeld aan om creatief aan de slag te gaan met de verpakkingen afkomstig van jouw winkel of geef een korting aan klanten die shoppen met de duurzame shoppingtas die men kreeg in jouw zaak.
    - Verwerf in de media visibiliteit door een persbericht uit te sturen met de nieuwe wending die je neemt met je zaak door int e spelen op duurzame verpakkingen.

    Heb je nog concrete vragen over duurzame verpakkingen?
    Laat zeker iets weten en stuur jouw vraag naar Lien Blanckaert van UNIZO via
    Lien.blanckaert@unizo.be.

 


 

25
apr, 17

Binnenkort barst bakstrijd los

Binnenkort barst bakstrijd los

Je lokale ambachtelijke bakkerij vormt vanaf 15 mei 2017 de arena voor de bakstrijd. Zes nieuwe producten van drie bakkerijscholen zuller er strijden om de titel van Streekproduct Bakkerij 2018.  

DE BAKSTRIJDERS

Werken met kwaliteitsvolle ingrediënten is cruciaal om een lekker eindproduct aan de klant te presenteren. Daarom kozen MSKA RoeselareSyntra West en Ter Groene Poorte voor lokale producten die met veel liefde en vakmanschap worden gemaakt door 100% West-Vlaamse hoeve- en streekproducenten. 100% West-Vlaams is trots op deze samenwerking met de West-Vlaamse Brood en Banketbakkers. Beide partijen geloven in authentieke en smaakvolle ambachtelijke producten van eigen bodem.

DE BAKSTRIJD

Elke school ontwikkelde twee nieuwe bakkerijproducten uit de categorie viennoiserie, brood of banket/patisserie. Twee creaties zullen telkens vier maanden in de deelnemende bakkerijen strijden om de hoogste score van de klanten. Per periode wordt het best scorende product extra in de kijker gezet. De eerste campagne start halverwege mei. Op het einde van het jaar mag het product dat het meest in de smaak valt bij de klanten zich het nieuwe Streekproduct Bakkerij 2018 noemen. De school van het winnende recept wordt uitgeroepen als Winnaar van de Bakstrijd.

Proef de zes nieuwe West-Vlaamse producten binnenkort bij je bakker en beslis mee wie de bakstrijd wint!

Strijdvaardige bakkers kunnen zich nog steeds inschrijven

« Naar overzicht